جمعه, 10 فروردين 1403
  • تعداد بازدید : 515
اولین جشنواره ملی منابع ژنتیك كشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر:
اولین جشنواره ملی منابع ژنتیک کشاورزی و منابع طبیعی در محل سالن همایشهای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در تاریخ نوزدهم مرداد ماه سال جاری با حضور جمعی از فعالین عرصه حفظ منابع و ذخایر ژنتیک کشاورزی و منابع طبیعی، بصورت حضوری و مجازی برگزار شد.
سرپرست مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان دبیر این جشنواره در آغاز ضمن خیرمقدم به مدیران محترم وزارت جهاد کشاورزی، سازمانهای اجرایی، موسسات تحقیقاتی، همکاران دانشگاهی، سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین انجمن های علمی، با تعریف تنوع زیستی در سه سطح تنوع اکوسیستمی- تنوع گونه ای و تنوع درون گونه ای یا همان ژنتیکی به اهمیت شناخت آنها در بهبود کیفیت زندگی و توسعه اقتصادی و وضعیت اقتصادی کشاورزان و ساکنان کره زمین اشاره کرد و عنوان نمود این منابع و تنوع آنها مهمترین زیرساخت و سرمایه ی یک کشور محسوب می شود.
در ادامه دکتر محمد جعفرآقایی به 191 اثر ارسال شده به این جشنواره اشاره نمود.
جناب آقای دکتر اسکندر زند عضو هیئت علمی و مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی و کلیه پروتکل‌های مرتبط، دبیر کمیسیون تدوین سند ملی دانش‌بنیان کشاورزی و غذا و همچنین مشاور وزیر جهاد کشاورزی بامروری بر عملکرد 10 سال گذشته حفاظت از منابع ژنتیکی جهان به بیان برنامه 10 سال آینده پرداخت.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با ارائه آماری در خصوص نقش منابع ژنتیکی و ارقام بومی در ارقام گیاهی آزاد شده مطالبی ارائه نمودند
وی اشاره کرد صنعت بذر در دنیا بر اساس تنوع ژنتیکی استوار است و سالانه مبلغی درحدود 50 میلیارد دلار گردش مالی را در جهان به خود اختصاص داده است

 

دکتر گودرز نجفیان گفت: تنوع ژنتیکی و انتخاب، دو اصل اولیه در فعالیت بهنژادی می باشد که باعث تحولی شگرف در تولید غذا در جهان شده است.
او در ادامه به غنی بودن منابع ژنتیکی پایه در ایران اشاره کرد که می تواند این فرصتی مناسب برای رفع چالشهای موجود در امر تامین غذا کشور و حتی دنیا باشد.
ایشان در ادامه با مثالی به معرفی 126 رقم از ارقام مختلف گندم اشاره کرد که بیش از 54 درصد این ارقام بصورت مستقیم و غیر مستقیم از نژاد ارقام بومی استحصال شده است.
در این مراسم دکتر بازرگان رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی ضمن تائید برگزاری این مراسم بر حفاظت از تنوع زیستی و مدیریت منابع ژنتیکی در پژوهشهایی که متضمن توسعه پایدار است، تاکید نمود.
معاون محترم وزیر به توسعه بی حد، با توجهِ یکطرفه به مظاهر مدرنیته که موجب چالشهای بزرگی چون ازدیاد گاز های گلخانه ای وگرمایش زمین شده است پایداری نسل بشر را مورد تحدید و تحت الشعاع خود قرار داده اشاره کرد و پژوهش را یکی از ارکان مهم رفع و مدیریت این چالشها عنوان نمود.
در پایان این مراسم از فعالین و آثار برگزیده تجلیل به عمل آمد و همچنین از جناب آقای دکتر گودرز نجفیان و دکتر بهزاد سرخی لله لو به عنوان معرفی دستاورد های برتر این جشنواره با اهداء لوح تقدیر جداگانه ای از سوی وزیر محترم جهاد کشاورزی قدردانی شد.

6.1.8.0
V6.1.8.0