پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
  • تعداد بازدید : 368
روز مزرعه آشنایی با ظرفیت های منابع ژنتیكی گیاهان زراعی و دارویی در مزرعه تحقیقاتی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، روز مزرعه آشنایی با ظرفیت های منابع ژنتیکی گیاهان زراعی و دارویی روز چهارشنبه مورخه نهم تیرماه سال جاری با حضور معاون محترم ترویج و هماهنگی و رئیس محترم اداره ترویج انتقال یافته ها سازمان جهاد کشاورزی البرز، کارشناسان، مسئولین پهنه های تولیدی و بهره برداران بخش کشاورزی مدیریت های جهاد کشاورزی  شهرستان های نظر آباد، اشتهارد ، فردیس و کرج و همچنین همکاران محقق و هیات علمی و کارشناسان بخش تحقیقات ژنتیک با هدف آشنایی با ظرفیت های منابع ژنتیکی گیاهان زراعی و دارویی و انتقال دانش بومی و کاربردی در این حوزه برگزار شد.

در این روز ابتدا جناب آقای دکتر سرخی رئیس محترم بخش ژنتیک و بانک ژن گیاهی ملی ایران ضمن خیر مقدم به حاضرین  به بیان جایگاه و اهمیت موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر پرداختند که موسسه یک سابقه طولانی، در زمینه تحقیقات کاربردی در حوزه امنیت غذایی و اصلاح و تولید بذور اصلاح شده و دانش فنی مورد استفاده کشاورزان  داشته که در ادوار مختلف این بذور موجب ارتقاء کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی کشور شده است و ریشه بذر برخی از ارقام اصلاح شده  بر اساس انتخاب و سلکسیون از ظرفیت های توده های بومی بوده که تحت عنوان منابع ژنتیکی در بخش تحقیقات ژنتیک و بانک ژن گیاهی ملی ایران مورد حفاظت و بهره داری می باشند. وی خاطر نشان کرد منابع ژنتیکی بومی دارای  ژن های مطلوب برای ایجاد مقاومت به  تنش های زنده و غیرزنده بوده و تاکنون در دو برهه از زمان که شیوع زنگ زرد و زنگ سیاه را داشتیم این ژن های مقاومت از مواد ژنتیکی  بومی  به ارقام رایج انتقال و تولید ارقام  مقاوم  صورت گرفته است.

 در ادامه معاون محترم بخش تحقیقات ژنتیک با خوشامدگویی  از  ابراز علاقمندی و همراهی  خوب همکاران  بخش اجرا و ترویج سازمان جهاد کشاورزی و پیگیری برای برگزاری این روز تشکر نمودند. ایشان اشاره  داشتند که روز مزرعه موقعیت  و فرصتی است تا محقق در ایستگاه تحقیقاتی  یا واحد تولیدی  نمود عینی یک فعالیت یا یافته نوین علمی را در معرض دید بهره‌برداران، مروجان یا سایر افراد و واحدهای ذینفع قرار دهد و در این روز ضمن افزایش آشنایی و آگاهی مروجان با پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی ،محققان را از مسائل و مشکلات بهره‌برداران و مروجان آگاه می سازند. آقای دکتر فنایی در ادامه در خصوص اهمیت و ضرورت توجه به ذخایر ژنتیکی گیاهی با توجه به پدیده تغییر اقلیم و تساعد محدودیت ها در منابع پایه ( آب و خاک) و ضرورت افرایش بهره وری و استفاده بهینه از آنها، مطالب مبسوطی ارائه نمودند.

در این بازدید جناب آقای مهندس محمدی پور  معاون محترم ترویج و هماهنگی، سازمان جهاد کشاورزی البرز، از همراهی خوب محققان موسسه اصلاح بذر در عرصه های زراعی  تشکر و  بر  برگزاری کلاس های آموزشی  تاکید داشتند.  

در ادامه بازدید از این مزارع تحقیقاتی، محققان محترم بخش جناب آقای دکتر ارشد (کلکسیون های غلات)، سرکار خانم دکتر پوراسماعیل(کلکسیون  حبوبات)،  جناب آقای دکتر فنایی (کلکسیون گیاهان دارویی ) و سرکار خانم خیامیم  (کلکسیون سبزی و صیفی ) توضیحات جامع و کاملی را در خصوص ظرفیت ها، فعالیت های تحقیقاتی در دست اجرا و یافته های تحقیقاتی بدست آمده در هر یک از محصولات گندم، نخود، گیاهان دارویی و خیار مطالبی ارائه که مورد استقبال و تایید حاضرین واقع گردید. اجرای طرح های تحقیقی ترویجی، مزارع نمایشی و تولید بذر از لاین ها و جمعیت های برتر در شرایط زارعین از جمله درخواست های واحد های ترویج شهرستان های شرکت کننده در این بازدید بود. در پایان  شرکت کنندگان  از نزدیک مواد و ژرم پلاسم های ژنتیکی گیاهان زراعی و دارویی تحت بررسی را مورد بازدید قرار دادند.

این بازدید در محل مزرعه تحقیقاتی بخش ژنتیک گیاهان دارویی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر واقع در شهرستان کرج از ساعت 8 صبح تا ساعت 11 ظهر به طول انجامید .

6.1.8.0
V6.1.8.0