امروزه اهميت و لزوم روابط عمومي در سازمان ها، ادارات و شرکت ها بر كسي پوشيده نيست ، چراکه در عصر جهانیشدن ارتباطات و درك اهميت رسانهها آنچه رابطه صحيح، مستمر و دوسویه مخاطبين را با دستگاه دولتي و غيردولتي ميسر ميسازد همانا روابط عمومي پويا و فعال است.
انجمن جهاني روابط عمومي در نشست سال 1978 تعريفي را براي روابط عمومي به شرح ذیل تدوين كرده است:
"روابط عمومي بخشي از وظايف مديريت سازمان است. عملي است ممتد، مداوم و طرحریزیشده كه از طريق آن، افراد و سازمانها، ميكوشند تا تفاهم و پشتيباني كساني را كه با آنها سروکار دارند، به دست آورند.”
باوجود يك روابط عمومي كارآمد ، جريان اطلاعات از يك دستگاه بهسوی مخاطبين به سهولت انجام ميگيرد و بدين طريق افكار عمومي جهتدهي و هدايت ميشوند.
بنابراین دستگاههاي اجرايي آنگاه موفق ميشوند كه بتوانند يك روابط عمومي منسجم و قوي داشته باشند تا اهداف و خواستههاي خود را براي مخاطبين و كاركنان درونسازماني بهطور واضح بيان نموده و خواستار كمك و مساعدت آنان در جهت رسيدن به اهداف خود شوند. همچنين نظرات مخاطبين بهطور مستمر از طريق روابط عمومي هر دستگاه به مديريت منعكس گردد.
بخش كشاورزي نيز بهعنوان يكي از زيربناييترين پايههاي اقتصادی كشور لازم ميداند بهوسیله ارتباطات منسجم و هدفدار در جهت ايجاد ارتباط مستمر و هماهنگ بين بخشهاي مختلف خود و ساير مخاطبين كوشش نمايد. به همين سبب متوليان امر كشاورزي از ديرباز كوشيدهاند با ارج نهادن به ارتباطات صحيح و ترويج روشهاي جديد كشاورزي در بخش توليد و همچنين انسجام ارتباطات در بين اساتيد ، محققين ،کارشناسان و متصدیان امور اجرايي بخش كشاورزي، ايجاد يك جريان ارتباطي صحيح را جامه عمل بپوشند.
اداره روابط عمومی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال وبذر از سال 1362 شروع به فعالیت کرده و اکنون در زمینههای متنوع انجام وظیفه می کند.